gear

Er zijn heel veel soorten en merken fototoestellen. High end-merken zoals Hasselblad en Mamiya, voor de professional (lees: duur, kwaliteit en duurzaam onder alle omstandigheden), consumentencamera’s, voor de amateur, semi-professionals, voor de gevorderde amateur, en dan nog de professionele markt. Tegenwoordig is zo goed als alle fotografie digitaal. Dat betekent dat het beeld wat door de lens valt op een lichtgevoelige sensor valt en wordt omgezet naar een lading enen en nullen, die als bestand worden weggeschreven naar een geheugenkaartje in de camera. Het geheugenkaartje kan gelezen worden door je computer of printer en ziedaar: een foto op scherm of papier. Vroeger werkte dat anders. De fotografie was analoog. Het licht viel op een lichtgevoelige strip of plaat. Zolang er geen ander licht op die strip viel stond het beeld, in negatief, erin ‘gebrand’. De strip, of film, werd in het donker uit de lichtdichte houder gehaald en in een bad met ontwikkelvloeistof gedompeld, waardoor verdere lichtinval geen effect meer had op het beeld. Zo kreeg je een negatief. In de donkere kamer werd het negatief in een vergroter gedaan, het werd belicht, waardoor het lichtgevoelige papier onder de vergroter werd belicht, in negatieve zin. De donkere stukken van het beeld waren licht op het negatief, waardoor het licht van de vergroter harder kon ‘inbranden’ op het lichtgevoelige papier, waardoor daar weer donkerte verscheen, precies zoals het in de echte situatie zo was.

Analoge camera’s gebruikten dus negatief-film. Die was er in verschillende formaten. Uiteraard… Negatieven van 6 bij 6 centimeter, de 110-cassette, en het bekendst is kleinbeeldformaat. Dat is de standaard waar ook de huidige digitale camera’s aan gerelateerd worden, bijvoorbeeld op het moment dat de sensor wordt besproken. Dan praten we over full-frame-sensor, die heeft dezelfde afmetingen als een kleinbeeld-negatief, 36 bij 24 millimeter. Een 1,5-cropped-sensor is dan een sensor waar de breedte en de hoogte met een factor 1,5 zijn verkleind. Film had een lichtgevoeligheid, uitgedrukt in ASA, of ISO. Hoe hoger het getal, hoe lichtgevoeliger, maar ook hoe groter de korrel (kristallen van zilver-halogenide), waardoor de foto minder scherp werd, meer ruis had. Dit gaat toevallig ook op bij een instelling op digitale camera’s. Daar kan je de lichtgevoeligheid gewoon instellen. Weinig licht? Gevoeligheid omhoog. Een hogere lichtgevoeligheid betekent dat de sensor sneller data moet verwerken, wat zeker in de begindagen van de digitale fotografie merkbaar was doordat er ‘ruis’ ontstond, eigenlijk zijn het schrijffouten, maar lijkend op het grovere korrel-effect bij film. Grappig hè, totaal andere techniek, hetzelfde effect. Ook lenzen worden nog aangeduid met getallen die komen uit het kleinbeeldfilm-tijdperk. Een zoomlens van 300 mm. heeft, teruggerekend naar kleinbeeld, of full-frame, is dit nog te volgen, een afstand van brandpunt tot sensor van 300 millimeter.

En dan de grote variëteit aan merken. Die komen en gaan. Misschien net als automerken, wie reed er nog in een Packard? Merken als Leica, Lomo, Voigtländer, Konica, Praktica, Rollei, misschien wel eens van gehoord? Waar sommige vrachtwagenchauffeurs zweren bij Scania en de andere bij DAF (tegenwoordig van Packard), zo gaat het ook met fotoapparatuur.  De één kiest Canon, de ander Nikon, de volgende weer wat anders. Toch zijn de twee genoemde merken wel een beetje de standaard waar het hobbyisme ophoudt en de professional begint. De één is niet (!) beter dan de ander. Beide merken hebben een naam hoog te houden en ze bedienen de markt zij aan zij. Waarom kiezen voor het éne merk? Gevoel. Emotie. Niets meer of minder. Een Canonbezitter zal met passie zijn merk verdedigen, een Nikon-bezitter hetzelfde. Technische verschillen zullen er zijn. Of het bedieningsgemak is bij de ene camera net wat groter. De verschillen zijn, natuurlijk bekeken vanuit ongeveer hetzelfde prijs-perspectief, nagenoeg nul.

Ok, als je nou dit stukje hierboven hebt gelezen en je hebt vragen, opmerkingen, je vindt het op z’n minst een beetje  interessant, je wilt meer weten of zelf eens met zo’n ding aan de slag…?

Neem contact op! Rechtsbovenaan de pagina!